טיפול בפלטפוס

טיפול בפלטפוס

כף רגל שטוחה הינה מצב אנטומי של עיוות בכף הרגל ומפרק הקרסול. עיוות זה גורם לכאב ו/או משפיע על אורח החיים של המטופל בדרגות חומרה שונות, וחשוב לדעת כי הטיפולים האורתופדיים (השמרניים והכירורגיים) הזמינים כיום לסובלים מכף רגל שטוחה – מולדת או נרכשת – מציעים פתרונות איכותיים המאפשרים חזרה מהירה לרמת תפקוד גבוהה.

כף רגל שטוחה מולדת – Tarsal Coalition

חיבור מולד לא תקין של עצמות הקרסול עלול לגרום לכאבים מקומיים (אשר ברוב המקרים אינם מופיעים כבר בילדות אלא מתחילים לקראת שנות העשרים של המטופל), הגבלה בתנועה וקושי בפעילות גופנית מאומצת או מתמשכת המערבת את מפרק הקרסול (הליכה, ריצה, קפיצה, וכולי).

אם כף הרגל היא שטוחה ואינה גמישה (היא קשיחה) ואינה חוזרה למראה המעוקל בעמידה על הבהונות, ואם ישנו כאב שאינו חולף במפרק הקרסול – מומלץ לבחון אפשרויות טיפוליות אורתופדיות לתיקון או הקלה בכאבים. לעיתים מדרסים מותאמים היטב עשויים לסייע מאוד. במקרים חריפים של כף רגל שטוחה מולדת מתבצע ניתוח כריתה של החיבור בקרסול, בשיטה פתוחה או אם מתאפשר, בשיטה ארטרוסקופית (זעיר-ניתוחית).

כף רגל שטוחה נרכשת - פגיעה בגיד הטיביליאס

גיד הטיביליאס הוא הגיד היוצא מן השוק, דרך צידו הפנימי של הקרסול ומגיע עד לאצבעות אמצע כף הרגל. מתיחה או קריעה של גיד זה תגרום לכף רגל שטוחה נרכשת ולהפרעה בטווח התנועה של מפרק הקרסול הכרוכה בכאבים, נפיחות, תחושה של חוסר יציבות וקושי בפעילות גופנית לאורך זמן המערבת את מפרק הקרסול.

במקרים של פגיעה בגיד הטיביליאס ישנה חשיבות לטיפול מוקדם בבעיה, מכיוון שללא טיפול עלולים להיגרם נזקים נוספים כמו שחיקה של מפרקי כף הרגל, החרפה ברמות הכאב והפרעה גוברת והולכת ביכולת התנועה במפרק הפגוע.

במקרים קלים של פגיעה ייתכן והטיפול המומלץ יהיה שימוש במדרסים או כדורים נוגדי דלקת, או קיבוע של המפרק באמצעות גבס.

במקרים חריפים יותר ניתן לבצע ניתוח ארתרוסקופי שיכלול העברת גידים או חיזוק של כף הרגל.

ד”ר אלכסנדר ברמנט הינו מהרופאים האורתופדיים המקצועיים במרכז הרפואי “כאן הבריאות”, ומתמחה בטיפולים אורתופדיים ובניתוחים ארטקוסקופיים של מפרק הקרסול ומפרקים קטנים של כף הרגל.