טיפול בנקע

טיפול בנקע

נקע הינו מצב גופני בו מפרק כלשהוא מבצע תנועה שהיא מעבר לטווח התנועה שהוא מאפשר. הגורמים בתוך המפרק שאמורים, באופן טבעי, למנוע תנועה מעבר לטווח של המפרק (כמו רצועות) נפגעים במקרה כזה, והיכולת להמשיך ולהשתמש במפרק מוגבלת. נקע הינו פציעה המלווה בכאב והגבלת תנועה, וחשוב לטפל בה בהקדם על מנת למנוע החרפה של הנזק, התפתחות של דלקת מקומית והחלמה איטית יותר.

התיאוריה

תיאורטית, נקעים עלולים להיגרם בכל מפרק, אולם המפרק השכיח ביותר לנקיעה הינו הקרסול. הסיבה היא בעיקר פציעות ספורט, או ביצוע תנועות ש”מכריחות” את המפרק לתנוחות מאתגרות. נקע בדרך כלל מתרחש באופן פתאומי, למשל בשל נחיתה “לא מוצלחת” על כף הרגל, סיבוב, עיקום או פציעה של הקרסול. חשוב לדעת, שמעל 70% מתלונות הכאב בקרסול נגרמות עקב נקיעתו, כאשר כמעט שליש ממקרי הנקע הם כאלה שללא טיפול מתאים, יגרמו לשינויים בתנועה ובעיות כרוניות בעתיד.

דרגות חומרה

חומרת הנקע משתנה ומשפיעה על הטיפול בו. אנו מבחינים בשלוש דרגות חומרה לנקעים בקרסול:

דרגת חומרה ראשונה – מתיחה או קרע קל של הרצועה עם כאב ונפיחות קלים ויכולת להשתמש במפרק.

דרגת חומרה שנייה – קרע חלקי של הרצועה עם כאב ונפיחות בינוניים ופגיעה ביכולת התפקוד של המפרק (כולל היכולת לשאת את משקל הגוף – כלומר, פגיעה בצורת ההליכה).

דרגת חומרה שלישית – קרע מלא לרוחב הרצועה, עם אבדן מלא או כמעט מלא של יכולת התפקוד של המפרק, שטף דם משמעותי וכאב והפיחות חריפים.

שיקום וטיפול בנקע בקרסול הינו תהליך רב מישורי, עם התייחסות לאלמנטים שונים כמו הכאב, תנועה ומנוחה ואביזרים אורתופדיים שיאפשרו החלמה, הקלה בכאב, ושיפור בתנועה. לעיתים יש צורך  בטיפולים אורתופדיים מקצועיים עד ניתוחים מסוגים שונים, לטיפול בנקע ברמת נזק חמורה יותר.

ד”ר אלכסנדר ברמנט הינו אורתופד בעל התמחות בכירורגיה אורתופדית ונסיון של מעל 7 שנים בטיפול שמרני וכירורגי בבעיות אורתופדיות, בפרט בקרסול וכף הרגל. ד”ר ברמנט מוביל את מחלקת אורתופדיה של הקרסול וכף הרגל במרכז הרפואי “כאן הבריאות”. צרו עימנו קשר לקבלת פרטים נוספים וקביעת פגישה ראשונה.