טיפול בדורבן ברגל

טיפול בדורבן ברגל

דורבן בכף הרגל הינו אחת הסיבות השכיחות לפגיעה בתפקוד כף הרגל ולהופעה של כאבים כרוניים ופגיעה ביכולת התנועה. הדורבן בכף הרגל הינו בעצם דלקת ברצועות כף הרגל ובטיפול אורתופדי מקצועי ומתאים, ניתן להקל משמעותית על הכאבים ולהציע פתרונות חדשניים לדלקת, לחזרה מהירה ונטולת כאב לשיגרה.

מהו דורבן ברגל?

הפסיה הפלנטרית (Plantar fascia או בשמה העברי “חיתולית הכפית”) הינה רצועה סיבית עבה המתוחה לכל אורך קשת כף הרגל, החל מעצם העקב ודרך כל אחת מאצבעות כף הרגל. היא מתחילה באזור העקב במבנה סיבי גמיש ועדין יותר,  המועד יותר להתפתחות דלקות. כאשר מתפתחת דלקת בפסיה הפלנטרית, מופיעים בדרך כלל כאבים עזים בעת הליכה הנובעים מהתנועה הנדרשת של הרגל כלפי מעלה וכלפי מטה לסירוגין. הכאבים הם בדרך כלל חזקים יותר בשעות הבוקר ונוטים להיחלש לאחר שימוש בכף הרגל.

הסיבות להיווצרות דורבן ברגל

הגורמים להיווצרות דורבן ברגל הם רבים ושונים.

הגורמים המבניים להיווצרות הדורבן ברגל הם עיוות מבני בכף הרגל (כמו למשל קשת גבוהה או נמוכה), עיוותים מבניים באצבעות כף הרגל (כמו אצבעות טופר או אצבעות פטיש), ועוד.

הגורמים ההתנהגותיים להיווצרות דורבן ברגל יכולים להיות למשל עיסוק בפעילות גופנית מאומצת היוצרת עומסים לא בריאים על כף הרגל, שימוש בנעליים שאינן מתאימות, משקל עודף, זעזועים הנספגים במפרקי כף הרגל (כמו למשל קפיצות או ריצה מעל משטחים קשים), ועוד.

גם דלקות פרקים, סוכרת ומחלות אוטו-אימוניות עלולות להגביר את הסיכון להיווצרות דורבן ברגל.

הטיפול בדורבן בכף הרגל משתנה על פי מאפייני המטופל והדורבן. טיפולים אורתופדיים מוצעים עשויים להיות שימוש במדרסים מותאמים אישית ואביזרים אורתופדיים אחרים, טיפול בגלי הלם, טיפול בזריקות מקומיות להפחתת הכאב ולטיפול בדלקת, ועוד. שימוש בטכנולוגיית אולטרה סאונד לזיהוי המיקום המדוייק של הדלקת בעת הטיפול תורם משמעותית ליעילות הטיפול.

ד”ר אלכסנדר ברמנט הינו אורתופד בעל התמחות על בתחום כף רגל וקרסול ובטיפולים שמרניים וכירורגיים בקרסול וכף רגל. הוא בין הרופאים החלוצים בארץ בתחום ניתוחים ארטרוסקופיים (זעיר פולשניים) במפרק הקרסול והוא מהווה חלק מהצוות המקצועי האורתופדי במרכז “כאן הבריאות”.